Peugeot

Peugeot logo

Pežo (franc. Peugeot) je francusko preduzeće automobila. Kompaniju je osnovao Armand Peugeot, a sedište je u Parizu. Deo je PSA grupacije.

Porodični posao iz kojeg je kasnije razvijen Peugeot, osnovan je 1810. godine. Familija Peugeot je preuredila svoj mlin u selu u valјaonicu za proizvodnju čelika. Za simbol marke odabran je lav kao otelotvorenje kvaliteta koje je poznata fabrika imala. Simbol lava je počeo da se pojavlјuje na alatima i sečivima marke Peugeot, na mlinovima za kafu, posudama za so i biber, na biciklima i motociklima.

Kompanija proizvodi svoj prvi automobil 1889. godine. Automobil je kreiran u saradnji sa Leonom Serpoleom, jednim od pionira francuskog automobilizma. To je bilo vozilo na tri točka pokretano parnom mašinom, a proizvedeno je svega četiri primerka. Nakon sastanka sa Gotlibom Dajmlerom i Emilom Levasorom 1890. godine, princip sa parnom mašinom je napušten. Model sa tri točka pretvoren je u verziju sa četiri točka, koristeći motor po licenci Dajmlera. Zbog razmimoilaženja u porodici, Armand Peugeot, osniva kompaniju za proizvodnju automobila Peugeot, Peugeot (Société des Automobiles Peugeot).

U periodu od 1903. Peugeot je proizvodio polovinu svih automobila u Francuskoj. Prvi motor sa šest cilindara predstavlјen je 1907. godine. Tri godine kasnije izgrađena je nova fabrika u Sošou, koja postaje Peugeot fabrika.

Peugeot 201 - 1930Tokom Prvog svetskog rata, Peugeot je fokusirao proizvodnju na oružje i vozila za vojne potrebe, od bicikala do tenkovskih granata i bombi. Posle rata, Peugeot se vraća proizvodnji automobila, koji postaju pristupačniji većini lјudi.

Prvi automobil čije je ime u klasičnom Peugeot stilu, tri cifre sa nulom u sredini pojavlјuje se 1929. godine – Peugeot 201.

 

Peugeot EclipsePeugeot 201 je bio prvi automobil koji je bio opremlјen nezavisnim prednjim ogiblјenjem. Ubrzo posle predstavlјanja ovog modela došla je ekonomska kriza. Prodaja je drastično pala, ali Peugeot uspeva da preživi ovaj period. Peugeot, 1933. godine, predstavlјa novi aerodinamični izgled svojih vozila. Iste godine počinje proizvodnja modela Eclipse 402.

Bio je to prvi kabriolet sa pokretnim tvrdim krovom. Ovaj koncept su kasnije preuzeli mnogi proizvođači, pa ga je čak i sam Peugeot ponovo iskoristio na modelu Peugeot 206 CC.

Nakon Drugog svetskog rata, 1946. pojavljuje se Peugeot 202. Proizvedeno je ukupno 14.000 komada. 1947. godine predstavlјen je Peugeot 203 koji je imao opruge i hidraulične kočnice. Ovaj model je dostigao rekord u prodaji i proizvodio se do 1960. godine. Prodaju i na tržištu SAD, Peugeot počinje, 1958. godine. Godine 1960. predstavlјen je Peugeot 404 koji je koristio motor od 1618 kubika iz Peugeot 403, a koji se pokazao kao izuzetno robustan nakon što je osvojio Istočno-afrički Safari Reli četiri puta u periodu od 1963. do 1968. godine. Peugeot ulazi u kooperaciju sa Renoom 1966. godine, a 1972. sa markom Volvo.

Doba PSA

Peugeot 306U nameri da stekne veći udeo na tržištu, 1974. godine Peugeot kupuje 38% akcija Citroena, a 1976. preuzima ovog proizvođača u potpunosti. Preuzimanje nije prošlo bez protesta, pošto su poštovaoci Citroena strahovali da će godine inovacija i proizvodnje propasti. Novonastala kompanija dobija naziv PSA (Peugeot Société Anonyme), koja predstavlјa obe marke. Ovo partnerstvo je značilo da su dva brenda podelila međusobno svoja tehnička dostignuća, ali su zadržali svoj dizajn.

Važan zaokret fabrika pravi 1983. godine lansiranjem popularnog modela Peugeot 205, kojeg su nasledili mnogi uspešni modeli sa nastavkom 6 – Peugeot 206, Peugeot 306, Peugeot 406.

Peugeot je pet puta osvajao nagradu Evropskog automobila godine:

  • 1969 – Peugeot 504
  • 1988 – Peugeot 405
  • 2002 – Peugeot 307
  • 2014 – Peugeot 308
  • 2017 – Peugeot 3008

 

Tekst preuzet sa Wikipedia.