Citroen

Citroen logo

Citroen (franc. Citroën) je francusko preduzeće automobila, osnovano 1919. godine od strane Andre Citroena. Deo je PSA grupacije. Sedište kompanije je u Parizu.

Tokom Prvog svetskog rata proizvodio je u svojoj fabrici oružje i municiju za francusku vojsku. Nakon završetka rata, Citroen je imao fabriku, ali nije imao proizvod. 1919. godine svoju fabriku pretvara u fabriku za proizvodnju automobila, inspirisan uspesima koje je imao Henri Ford u SAD.

Citroen je prva fabrika izvan SAD-a koja je uvela masovnu proizvodnju automobila. Fabrika je proizvodila jednostavna mala, jeftina vozila za široku javnost.

Citroen Type APrvi automobil koji je proizveden nazvan je Citroen tip A. Vozilo je pokretao 4-cilindrični motor 1326 kubika, i razvijao je brzinu do 65 km/h. Osnovna prednost ovog modela bila je njegova svestranost. Osim šasije i motora, sve je urađeno po meri, uklјučujući tipove karoserije i rezervnih točkova. Odlična stvar je bila i pristupačna cena. Za 6 meseci nakon njegovog puštanja prodato je 2.500 vozila. Do naredne godine, 1920. Citroen je već proizveo skoro deset puta više automobila.

Citroen C6 - 1930Novi model automobila, tip C, koji je lakši, kompaktniji, ali i manje moćan od svog prethodnika, Tipa A, Citroen je lansirao 1921. godine. Neposredno pre početka 30-ih, Citroen će predstaviti Citroen C4 i Citroen C6, dok će Citroen C6 kasnije postati važno dostignuće za francuskog konstruktora, jer je bio njegov prvi 6-cilindrični automobil i prvi koji je dostizao brizinu od 100 km/h.

Prvi automobili su bili konzervativni za to doba, na putevima su bili brojni zahvalјujući masovnoj proizvodnji. Za razliku od konkurenata tog vremena, Citroen je želeo privući pažnju koristeći se različitim marketinškim trikovima, uklјučujući trke izdržlјivosti kroz Aziju, Afriku i Severnu Ameriku, koristeći avione koji su ispisivali reklamne poruke na nebu i postavlјajući na Ajfelov toranj naziv kompanije pomoću lampica.

Doba Michelina

Tridesetih godina XX veka je zaustavlјen rast zbog ekonomske krize. Poznati proizvođač guma Michelin 1935. godine je preuzeo 60% akcija Citroena. U to vreme proizveden je revolucionarni model sa oznakom traksion avant, što znači prednji pogon. Radilo se o automobilu sa prednjim pogonom, prvo sa motorom zapremine 1303 kubika i snage 23,5 kw.

Citroen Traction Avant

Kasnije su se pojavili modeli sa snažnijim motorima i različitim karoserijama. Ova vozila su imala samonoseću karoseriju. Vrlo dobro su se prodavali i firma se vratila u pozitivno poslovanje.

Citroen 2CV Charleston - SpačekProizvodnja je prekinuta početkom Drugog svetskog rata, 1941. godine, ali već 1945. u bombama teško oštećenoj fabrici je počela montaža automobila iako se radilo o predratnim modelima. U oktobru 1948. na sajmu automobila u Parizu je premijerno predstavlјen legendarni model koji je počeo da se priprema još pre rata. Bio je to Citroen 2CV, kod nas poznat kao spaček.

Citroen DS - ajkulaBio je to mali automobil sa jednostavnom karoserijom i krovom od platna. Automobil je imao vazdušno hlađenje motora zapremine 375 kubika i snage samo 6,5 kw sa prednjim pogonom. Počeo je da se prodaje 1949. godine, a interes je bio ogroman. Proizvodio se do 1990. godine. 1955. godine pojavio se revolucionarni model Citroen DS, kod nas poznat kao ajkula. Ova limuzina futurističkog izgleda je imala hidraulične amortizere, koji su mu omogućivali promenu visne nad putem. Bila je opremlјena servom i automatskim kvačilom. Prednji pogon i motor sa četiri cilindra zapremine 1911 kubika je preuzela od svog prethodnika Traksion Avanta. Ovaj model je prevazišao svoje doba i proizvodio se dvadeset godina. Danas je smatran jednim od najelegantnijih modela u istoriji.

Doba PSA

Peugeot je 1974. godine kupio 38,2% udela u Citroenu. 1976. povećali su svoj udeo, na 89,95% stvarajući tako PSA – Peugeot Citroen grupaciju. Ova grupacija spada među vodeće proizvođače automobila u svetu. Peugeot i Citroen brendovi zadržali su odvojene prodajne i marketinške strukture, ali dele zajedničku tehnologiju razvoja i sastavlјanja automobile.

Logo

Citroen logoAndre Citroen je sa 22 godine posetio Polјsku, pradomovinu svojih predaka. Tamo je primetio posebnu izradu drvenih zupčanika, koje danas zovemo ševron. Andre Citroen je odmah shvatio prednost tih zupčanika, naročito tihi rad i malu potrošnju. 1912. godine osniva malu fabriku za proizvodnju zupčanika na osnovu patenta koji je ranije dobio. Tada je prvi put upotreblјen logo, dupla hauba koja simboliše dva zuba zupčanika novog sistema. Ovaj logo Citroen koristi i danas. Logo je pretrpeo nekoliko izmena. Sadašnji je predstavlјen 2009. godine.

Citroen CXCitroen je imao tri modela pobednika Evropskog automobila godine:

  • 1971 – Citroen GS
  • 1975 – Citroen CX
  • 1990 – Citroen XM

 

Tekst preuzet sa Wikipedia.

Nova adresa servisa

 

Servis je preseljen na novu lokaciju.

Nova adresa je:
Živojina Ćuluma 85